Les nostres notícies

En què consisteix la logística 4.0?

La indústria o logística 4.0 o de quarta generació és la conseqüència del que va començar sent la indústria 1.0, 2.0 i 3.0, és a dir, és una manera de parlar informàticament de les noves versions de programari que es fan servir i de les seves actualitzacions. Parlem de la quarta revolució industrial i per això la logística i la indústria encunyen el terme 4.0.

La indústria 1.0 era aquella que va sorgir amb la primera revolució industrial i va portar grans canvis a nivell social i també a nivell tecnològic, amb grans migracions del camp a la ciutat, creixements urbans massius, creació de suburbis amb serveis precaris, etc. L´any 1712 s´inventa la màquina de vapor i fa impulsar el naixement d´una indústria (telars).

La indústria 2.0 neix amb la segona revolució industrial a finals del s.XX, en què el gas i derivats del petroli es comencen a utilitzar com a combustibles, substituint progressivament el vapor. L'electricitat també sorgeix com a nova font d'energia i els sectors com el químic, l'elèctric o el metal·lúrgic viuen un desenvolupament autèntic.

La indústria 3.0 es gesta amb la tercera revolució industrial, que és al començament del segle XXI, amb el desenvolupament de les TIC, les xarxes socials, l'ús dels sistemes ERP i els SGA i els primers automatismes a nivell logístic.

Al segle XXI hem viscut una pandèmia i ha estat un esdeveniment que ens ha fet canviar en molts aspectes, cosa que ha suposat una gran acceleració de l'ús de la tecnologia, com mai abans, impulsant una indústria i una logística 4.0.

La logística 4.0 és aquella que es vincula a la quarta revolució industrial i deriva de la tercera revolució industrial. Actualment el client exigeix logística i s'hi inclou per millorar la seva experiència de compra, aportant més valor afegit, més personalització dels gustos i necessitats del client, etc.

Les principals innovacions tecnològiques que han impulsat la indústria 4.0

  • Big Data; Els clients cedeixen les dades mitjançant la digitalització i es forma un historial de cada client al núvol.
  • Intel·ligència artificial; És un intermediari intel·ligent i matemàtic que processa totes les dades del Big Data emmagatzemades i fa anàlisis predictives.
  • Robòtica aplicada a logística; robots digitals o físics que permeten l'automatització de moltes tasques repetitives
  • IoT i interconnexió; S'aconsegueix una interconnexió perquè el sistema tingui tota la informació que necessiteu per fer augmentar les dades del núvol, millorant la distribució dels productes i la cadena de subministrament.
  • Omnipresència i accessibilitat; L'Omnicanalitat fa referència al fet que el client pot gestionar la compra de productes o serveis des de tot tipus de dispositius, podent recollir el producte a la botiga, esperar la seva arribada al domicili, accedint a un comerç proper, tornar-los per correu, etc.

En qualsevol de les revolucions, són els clients i les seves demandes els que marquen els ritmes del desenvolupament industrial i els que ens han portat fins a la logística 4.0.

30/05/2021