El teu soci global
en tecnologia

Tornar glossari

SILÍCIE. Tot el que necessites saber…

QUÈ ÉS EL SILICE?

El SILÍCIE són les sigles que designen el subministrament immediat de llibres d'informació comptable d'impostos especials. Aquesta normativa es va aprovar mitjançant el Reial decret 1512/2018, pel qual es modifica el Reglament dels impostos especials.

Des de l'1 de gener de l'any 2020, totes les empreses que hagin de presentar el pagament d'impostos especials (IIEE) també hauran d'afegir els seus llibres comptables a la Seu Electrònica de l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT).

Aquests canvis es tradueixen que, d'acord amb la nova normativa, tots els responsables d'empreses que estan subjectes al pagament d'IIEE hauran de declarar tots els processos, moviments i existències de productes objectiu d'impostos especials a la Seu Electrònica de l'AEAT. També, si cal, s'han de presentar les primeres matèries usades en l'obtenció d'aquests productes.

Finalment, AEAT disposarà d'un registre gairebé en temps real d'informació comptable. Per a les empreses, això significa que hauran de tenir un registre més rigorós als registres de totes les seves operacions.

Les fàbriques de vinagre, els dipòsits de recepció, els magatzems fiscals, les fàbriques i els dipòsits fiscals hauran de presentar els llibres comptables en format electrònic.

Aquestes empreses han de presentar els llibres comptables de forma electrònica, mentre que AEAT permet donar d'alta un seient comptable o anul·lar-lo. Tot i això, en aquest cas, la informació a presentar serà diferent de la de l'impost a declarar. Els impostos i productes agrupats són: els impostos sobre alcohol i begudes alcohòliques (es refereixen cervesa, vi, begudes fermentades i productes intermedis), els impostos sobre les tasques del tabac, els establiments que comercialitzin o emmagatzemin productes afectats pels impostos abans esmentats i l'impost sobre hidrocarburs.

Per remetre la informació a l'AEAT es presenten dues formes: directament a la seu electrònica, on es registren les operacions en un formulari on es poden donar d'alta els seients comptables o anul·lar-los, però no modificar-los, per la qual cosa en cas d'un error s'ha de procedir a una anul·lació amb un contraseient. L'altra opció és fer-ho a través d'un sistema comptable en suport informàtic de què disposin els responsables de les empreses, essent l'opció més complexa, ja que cada negoci haurà d'importar els fitxers propis o enviar-los a través d'un sistema de servei web.

A partir de l'1 de juny de l'any 2019 AEAT va habilitar un sistema de servei de proves i des del 15 de setembre fins al 15 de desembre es va disposar del sistema real en mode test per donar oportunitat a les empreses d'entendre el sistema. Per a la darrera quinzena de desembre, l'AEAT es va encarregar de tancar el sistema i va rastrejar la base de dades i va netejar l'operatiu, entrant en funcionament el mes de gener.

Som la teva empresa experta en manteniment informàtic!

T'assessorem?