Les nostres notícies

Què és una empremta digital?

Tots aquells que disposem de perfil en una xarxa social, en un bloc o en una pàgina web, tots aquells que intervinguin en fòrums d'internet o que pugessin vídeos a youtube, han pujat un contingut i informació que pot perdurar un cop arribi la fi dels nostres dies. Hi ha persones que desitgen que els seus continguts, com en el cas dels artistes, perdurin una vegada morin i poden existir usuaris que vulguin que una vegada morin, s'elimini tota aquesta empremta digital.

Quin serà el meu llegat digital?

 
L'ús d'Internet al llarg de tota la vida deixa, inevitablement, una empremta digital. Tots tenim, d'una manera o altra, una identitat digital que es va formant al llarg de tota la nostra vida, però què passa quan morim? També mor la nostra identitat digital? Què passarà amb tot el contingut que he publicat o compartit?
 

Com preparar la transmissió?

 
Encara que encara no sigui molt habitual, res no ens impedeix poder especificar quina és la voluntat sobre la nostra herència digital, d'aquesta manera es fa molt més fàcil la interpretació dels nostres desitjos. Hi ha dues maneres de fer aquesta transmissió:

  • Transmetre l'actiu digital amb la resta dels nostres drets i obligacions via testamentària, és a dir, davant de notari, de la forma convencional.
  • Encarregar una empresa especialitzada en la gestió d'aquests assumptes, després de la nostra mort. Ells s'ocuparan de tancar tots els nostres comptes i perfils a les xarxes socials, correu electrònic, subscripcions, transferir arxius allotjats al núvol als hereus o bé netejar el nostre rastre digital.

“Encara que ara és poc freqüent, d'aquí a uns anys, serà habitual prestar atenció a la gestió del llegat digital de tots aquells que van morir”

Què he de fer si sóc l'hereu digital?

Si t'ha tocat assumir aquesta responsabilitat, el primer que has de fer és saber si la víctima ha administrat la seva herència digital i quines són les seves voluntats. En el cas d'aquesta gestió no estigui feta, hauràs de parlar amb els seus familiars més propers per decidir què fer. Cada xarxa social o servei estableix, en les condicions generals, la manera de procedir en aquests casos.

Aprèn a gestionar la teva identitat digital

Per aprendre a gestionar la nostra identitat digital, en vida, hem de tenir clars 3 conceptes (Visibilitat, Reputació i Privadesa). D'aquesta manera podrem gestionar la nostra empremta digital de manera més fàcil.

  • Visibilitat. Fa referència a la popularitat que tenim o el coneguts que som a nivell en línia. Depenent de si és una identitat digital personal o professional, ens pot interessar ser més o menys visibles. Per això, podem incrementar la nostra visibilitat fent un ús de serveis geolocalitzadors i aportant contingut, de manera freqüent, de tot el que ens interessi. O bé fer publicacions menys personals, sense més informació addicional.
  • Reputació. Fa referència a l'opinió que els altres usuaris tenen de nosaltres i es mesura en funció de l'impacte que compartim. La Reputació digital influeix en què diem, on ho diem, com ho diem, etc…. Reputació i visibilitat són conceptes molt relacionats, atès que la visibilitat fa possible la reputació i la reputació pot augmentar o reduir la visibilitat. Per conèixer quina visibilitat o reputació digital tenim, disposem d'eines específiques com ara Google AnalyticsHowsociable., Mentionmapp o Klout.
  • Privadesa. Aquí és on podem gestionar de manera més directa la nostra identitat digital, ja que és on definim què volem publicar i què no, fins i tot qui volem que vegi la informació que publiquem i qui no. Per poder controlar i gestionar la identitat digital és imprescindible llegir, amb atenció, les polítiques de privadesa.

Alguns consells per gestionar la teva identitat digital

  • Són moltes les personalitats, professionals o empreses que decideixen adquirir dominis amb els seus noms o marques, intentant bloquejar el desig de terceres persones d'adquirir dominis que puguin usurpar la identitat, posicionar-se a google amb continguts negatius o confondre els usuaris. És aconsellable registrar els dominis .es .com i .net.
  • És important revisar les opcions de configuració de les diferents xarxes socials. En el cas de Facebook, per exemple, podem decidir si volem que els nostres continguts es mostrin només a amics, amics i amics, o tot el públic. També hi ha opcions en aquesta xarxa social per eliminar l'accés de tercers a les dades de contacte d'un usuari.
  • Publicació de continguts! Si publiquem els nostres propis continguts i gaudim de presència a blocs, xarxes socials o fòrums, quan algú busqui sobre nosaltres, trobareu informació gestionada per nosaltres en comptes de trobar continguts publicats per tercers sobre el nostre negoci o persona.
  • Internet ofereix l'intercanvi d'informació i opinió, però això no legitima els que vulguin insultar o menyscabar el nostre honor. Si això passa, denuncia'l a les autoritats competents.
  • Contracta un servei en línia de rastreig. Hi ha agències digitals que et poden oferir un mapa de la teva identitat digital, això és útil perquè no sempre sabem fins on arriba la nostra marca, fins on es parla i quins són els continguts publicats a internet.

27/04/2017